Een oordeel kunnen vormen en kritisch kunnen reflecteren

Analyseren

Sleutelwoorden:

  • vergelijk
  • orden
  • classificeer
  • verbind/ zoek overeenkomsten
  • leid af (oorzaak-gevolg)

Functie verschillende boeken

De leerkracht legt verschillende type boeken in de kring: kookboeken, dierenboeken, tuinboeken e.d. Gesprek over de functie van de boeken. Als ik wil leren koekjes bakken… welk boek? Waar zou dit boek voor zijn? Afwisselend hardop denken van de leerkracht en vragen stellen.

Informatieve boeken gebruiken in het spel

De leerkracht laar kinderen de informatieve boeken gebruiken in hun spel. Voorbeelden:

  1. een boek over boten of huizen: nabouwen in de bouwhoek
  2. een kookboek: in de restauranthoek of huishoek
  3. folders: in de winkelhoek
  4. boeken over het lichaam: doktershoek

Maar ook een agenda, kalender, adresboek e.d.

Letten op details

Nodig een informatief boek met gedetailleerde platen. Een paar platen uit het boek worden gekopieerd en in stukjes verdeeld. Een kind kiest een stukje uit en beschrijft (in de kleine kring) wat er op te zien is. De andere leerlingen bekijken de grote plaat en zoeken aan de hand van de beschrijving hetzelfde detail.

 

Volgende Lesidee ->